全日本ピアノコンクール

Victor Rosenbaum

Victor Rosenbaum
ヴィクター・ローゼンバウム

-PROFILE-
Victor Rosenbaum氏 についてボストン・グローブ紙は、「ひたすら本物を求めてコンサートに通い続ける者に報いてあまりある芸術家」と絶賛。
フィラデルフィア生まれ。5歳から過ごしたインディアナポリスにてエリザベス・ブロック、マーティン・マークスにピアノを学ぶ。ブランダイス大学、及び学位を取得したプリンストン大学で、シュナーベルの高弟であるレナード・シュアに師事、またアスペン音楽祭ではロジーナ・レヴィーンに師事した。
1967年にはボストンのニューイングランド音楽院にてピアノ、室内楽、楽理を教えはじめ、その後、今日に至るまで半世紀以上にわたってボストンの音楽界を支えてきた。
ソリスト、室内楽奏者として、アメリカはもとより、ヨーロッパ、南アメリカ、アジアなど、世界各地で活躍。ニューヨークのタリー・ホール、セントペテルブルグのエルミタージュなどの名ホールで演奏し、タリー・ホールでの演奏はニューヨーク・タイムス紙に「この上なく見事な演奏」と評された。日本では、25年以上の来日の中、東京(東京文化会館、王子ホール、目黒パーシモン他)、鎌倉、名古屋、神戸、山口、つくばでリサイタルを開催した。
レナード・ローズ、ポール・カッツ、ジョゼフ・シルヴァースタインほか多くの著名なヴァイオリニストの信頼される共演者として共演、またクリーブランド、ボロメーオほか弦楽合奏団との室内楽の演奏も多い。
レパートリーは多岐に渡り、中でも18~19世紀ドイツ古典派とロマン派作品の深い理解と表現は、他の追随を許さないものがある。また、アメリカ人作曲家の作品の演奏、初演にも積極的に取り組んでいる。
教師としての名声も高く、ニューイングランド音楽院にて55年間務めるかたわら、1985年から2001年、ボストンのロンジ―スクールの学院長を務め、学院を大きく発展させる。また、長年にわたりニューヨークのマネス音楽院で指導に当たるほか、イーストマン、ジュリアード、ロンドンの王立音楽アカデミーなど、日本を含め多くの国の音楽大学、音楽院にて講演、マスタークラス、ワークショップを行い、音楽家の指導に情熱を注いできた。また講師として、多くの国際音楽祭、国際音楽セミナーに参加。音楽院をリタイア後も、ますます活躍が期待されている。
これまでにも数々のCDをリリースしてきたが、最新のCD “Brahms: The Last Piano Pieces”(Bridge、2020年)は、ミュージックウェブ・インターナショナルのグリン・パースグラブ氏から「非の打ち所がない描写…円熟したピアニストが円熟した一連の作品に深い思索と共感を注ぎ、傑作を傑作たらしめるその名演は聴く者に鮮やかに響く。これらの秀逸な作品をもう一度聴きたくなった時、まず取り出すのはこの1枚である」と評された。
                                    (以上)
Wikipedia参照
“The appeal of Rosenbaum’s playing is in his musical temperament, in which fervor and gentleness are happily combined and in the velvet of his tone…..he makes up for all the drudgery the habitual concert-goer has to endure in the hope of finding the real, right thing”.
That’s how the Boston Globe described American pianist Victor Rosenbaum, an artist whose playing has been called “magisterial” with a “piano touch [that] encompasses bravura, delicacy, and many variations between”.
Rosenbaum has concertized widely as soloist and chamber music performer in the United States, Europe, Israel, Brazil, Russia, and Asia (including 25 annual trips to Japan) in such prestigious halls as Tully Hall in New York and the Hermitage in St. Petersburg, Russia. He has collaborated with such artists as Leonard Rose, Paul Katz, Arnold Steinhardt, Robert Mann, Joseph Silverstein, James Buswell, Malcolm Lowe, and the Brentano, Borromeo, and Cleveland String Quartets.  Festival appearances have included Tanglewood, the Rockport Chamber Music Festival, Kfar Blum and Tel Hai (in Israel), Yellow Barn, Kneisel Hall (Blue Hill), Musicorda, Masters de Pontlevoy (France), the Heifetz Institute, the International Keyboard Institute and Festival in New York, the International Music Seminar in Vienna, the Bowdoin International Music Festival, the Festival at Walnut Hill School, the Puerto Rico International Piano Festival, and The Art of the Piano Festival in Cincinnati. Concert appearances have brought him to Chicago, Minneapolis, Tokyo, Beijing, St. Petersburg (Russia), Tel Aviv, Jerusalem, and New York, among others.  In addition to his absorption in the music of the eighteenth and nineteenth centuries (in particular Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Chopin, and Brahms), Rosenbaum has performed and given premieres of works by many contemporary composers, including John Harbison, John Heiss, Peter Westergaard, Norman Dinerstein, Arlene Zallman, Donald Harris, Daniel Pinkham, Miriam Gideon, Stephen Albert, and many others.  A musician of diverse talents, Rosenbaum is also a composer and has frequently conducted in the Boston area and beyond.
Rosenbaum, who studied with Elizabeth Brock and Martin Marks while growing up in Indianapolis, and went on to study with Rosina Lhevinne at the Aspen Festival and Leonard Shure (while earning degrees at Brandeis University and Princeton) has become a renowned teacher himself. A member of the faculty of New England Conservatory in Boston since 1967, he chaired its piano department for more than a decade, and was also Chair of Chamber Music. Also on the faculty of Mannes School of Music in New York from 2004-2017,  he has been Visiting Professor of Piano at the Eastman School of Music, a guest teacher at Juilliard, and presents lectures, workshops, and master classes for teachers’ groups and schools both in the U. S. and abroad, including London’s Royal Academy of Music, Royal College of Music, and Guildhall School, the conservatories of St. Petersburg and Moscow, Beijing Central Conservatory, Shanghai Conservatory, the Toho School in Tokyo, Tokyo Ondai, most major schools in Taiwan, and other institutions such as the Menuhin School near London, and the Jerusalem Music Center. Rosenbaum was also Director and President of the Longy School of Music from 1985-2001.
A CD of the last piano pieces of Brahms has just been released on Bridge Records; three other discs on the same label include a Schubert disc (described as a “powerful and poignant record of human experience”) and two Beethoven recordings, named by the American Record Guide as among the top classical recordings of 2005 and 2020. He has also recorded three discs for the Fleur de Son label — two of Schubert and one of Mozart.
The Jerusalem Post wrote of Rosenbaum: “His obvious consciousness of everything he was doing….resulted in rich and subtle nuances of dynamics and shadings and in organically shaped, well-rounded phrases; [while] there was refreshing spontaneity and genuine temperament….the reign of intellect never faltered”.
The New York Times put it succinctly after his performance at Tully Hall: Rosenbaum “could not have been better”.

-INFORMATION-
Wikipedia

 

審査委員一覧